Haberler

  • 30 Kasım 1999
  • 2 defa okundu

     1.      Bütün Şehit Yetimlerine İş Hakkı Verilmelidir;

 

Devlet, Sosyal Hizmetler Çocuk Esirgeme Kurumu\'nda (SHÇEK) kalarak 18 yaşını dolduran çocuklara sınavsız memur olma hakkı tanıyor. Buna göre kamu kurumları her yıl çalışanlarının binde biri\' oranında, yuvalarda yetişen çocukları işe yerleştirmek zorunda. Bu da 100 bin çalışanı olan bir kurumun 100 SHÇEK\'li genci işe alması anlamına geliyor. Bu uygulama oldukça yerinde bir uygulama ama aynı durum maalesef Şehit yetimleri için söz konusu değildir. 2. İş hakkı kapsamında hak sahibi Şehidin kardeşleri de maalesef Şehit yetimi lehine iş hakkından feragat edememektedir. Yukarıda da belirttiğimiz gibi Sosyal Hizmetler Çocuk Esirgeme Kurumu\'nda (SHÇEK) kalan ve 18 yaşını dolduran yetimlere sınavsız memur olma hakkı verilirken aynı şekilde Şehit yetimlerinin de bu uygulamadan yararlanmasını talep etmekteyiz.

 

 

2.      Gazilere 2. İş Hakkı Verilmelidir;

 

Gazilerimiz uzun süren tedavi süreçlerinde, iş hakkından yararlanamamaktadırlar. Fiziki sıkıntılardan dolayı bir gün çalışabilecek duruma gelecekleri akıllarına bile gelmez. Çoğu Gazimiz büyük bir iyiniyetle iş haklarını eş ya da kardeşlerine vermişlerdir.

 

Yıllar süren tedavi süreçleri tamamlanan Gazilerimiz, çalışmak istediklerinde, iş haklarını kardeşlerine verdiklerinden iş bulamamakta, sosyal hayata adapte olamadıkları gibi çaresiz kalmaktadırlar. 

 

Vatan ve Bayrak için canını ortaya koyan kahramanlara vefanın bir göstergesi olarak sayıları yaklaşık 3000 kişi olan  3713 s.k. kapsamındaki terörle mücadele Gazilerimize de 2. iş hakkı verilmelidir. Gazilerimizin sosyal hayata adaptasyonları ve morallerini yüksek tutabilmeleri adına bu hakkın verilmesi büyük önem arz etmektedir.

 

 

 

 

 

3.      Gazilere 3600 Günde Emekli Olabilme Hakkı Verilmelidir;

 

5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunun 28 inci maddesi ile engelli kişilere belirli oranlardaki rapor durumlarına göre erken emeklilik hakkı tanınmıştır. 

 

Giderek artan emeklilik yaşı, terörle mücadele esnasında yaralanarak gazi olup 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun Ek- 1 inci maddesine göre rehabilite edilmek amacıyla işe yerleştirilen, çeşitli fiziki ve ruhi sorunları olan gazilerimizde büyük bir sıkıntı yaratmaktadır.

 

Sayıları 3000 civarında olan bu gazilerimize vergi muafiyet indirim raporu almaları gözetilmeksizin gazi olmalarını belgelemeleri halinde üç bin altı yüz prim gün sayısı doldurduklarında erken emeklilik hakkı verilmelidir.

 

 

4.      Devlet Övünç Madalyası Verilenlere Madalya Maaşı Verilmelidir;

 

Kore ve Kıbrıs’ta şehit ve Malül olanlara maluliyet maaşlarının yanında Şeref Aylığı adı altında ek aylık ödemesi yapılmaktadır. Halen 53.000 kişiye Şeref Aylığı ödenmekte olup Devlet Ödünç Madalyası verilen kişi sayısı 10.000 civarındadır. Bu kapsamdaGazilerimiz ve Şehit yakınları ile görüşmelerimizde yapılacak iyileştirme çalışması için en büyük beklenti \"madalya maaşı\" üzerinde yoğunlaşmaktadır. 

 

Bu kapsamda Devlet Övünç Madalyası tevcih edilmiş şehit yakını ve Malül gazilerimize de ‘‘Madalya Maaşı’’ verilmesini arz ve teklif ederim.

 

 

5.      ÖTV Muafiyetli Araç Alımı İmkanı Tüm Şehit Aileleri ve Gazilere Sakatlık Oranına Bakılmaksızın Verilmelidir;

 

Engellilik durumuna göre verilmekte olan ÖTV muafiyetli araç alabilme hakkının tüm Şehit aileleri ve Gazilere verilmesini talep etmekteyiz.

 

 

6.      Askerlik Muafiyeti Tüm Şehit Yetimleri ve Gazi Çocuklarının Tamamına Verilmelidir;

 

Mevcut askerlik kanununa göre 1111 sayılı yasa çerçevesinde askerlik mükellefiyetini yerine getirenler ile 1076 sayılı Kanuna tabi yedek subaylardan askerlik hizmetleri sırasında malul olanların  kardeşlerinde 1 tanesine askerlik muafiyeti hakkı tanınmıştır.

 

 

 

Aynı şekilde, 1111 sayılı askerlik kanunu kapsamında askerlik mükellefiyetini yerine getirirken Şehit olan erbaş ve erlerin kendilerinden olma erkek çocuklarının tamamı ile kardeşlerinin hepsine askerlik muafiyeti hakkı tanınmalıdır..

 

Rütbeli Şehit yetimlerinin ya da kardeşlerinin askerlik muafiyeti hakkı bulunmamaktadır. Bunun yanında Gazilerimiz ile Harp ve Vazife Malullerinin çocuklarının askerlik muafiyeti hakları bulunmamaktadır. 

    Genel olarak Gazilerimiz yaşadıkları travma neticesinde fiziki kısıtlarının yarattığı sıkıntıların yanında, ciddi psikolojik sıkıntılarla da boğuşmaktadır. Bunun yanında aynı şekilde rütbeli Şehit aileleri de aynı şekilde İkinci bir acı yaşama endişesi ile yaşamaktadırlar.  

    Bugün 30.000 tl. vererek bedelli askerlikten yararlanılabilmesi hakkı verilirken bu ülke için en büyük bedeli ödeyen Şehit aileleri, Gaziler ile Harp ve Vazife Malullerinin çocukları için de Askerlik Kanuna ekleme yapılarak \"askerlik muafiyeti\" hakkı tanınmalı, askere gönderilmek tamamen Şehit ve Gazi çocuklarının kendi inisiyatiflerine bırakılmalıdır.

 

7.      Engellilerde olduğu gibi Gazilere de “Gazi” ibareli plaka araç plakası alabilme hakkı verilmelidir;

 

Gazilerin toplum hayatında hakettikleri saygıyı görebilmeleri açısından isteyen Gazilerin araç plakalarına “Gazi” ibaresi koyabilmelerine yönelik yasal düzenleme yapılmalıdır. Aşağıda bu konuda örnek bir çalışma yer almaktadır.

SONUÇ;

 

                    

 

      Vatan ve Bayrak için canını seve seve feda eden Aziz Şehitlerimizin emanetleri ile Kahraman Gaziler, Harp ve Vazife Malullerinin mevcut sorunlarının çözümlenmesi ve maddi anlamda kimseye muhtaç olmadan onurlu bir şekilde hayatlarını idame ettirebilmeleri için bu sorunlar ve talep dosyamızda yer alan maddeleri dikkate alacağınıza, gerekli çalışmayı özverili bir şekilde göstereceğinize olan inancımız tamdır. Şehit ailelerinin, Gazilerin, Harp ve Vazife Malullerinin dualarını almak ve onlara hak ettikleri yaşam seviyesini sağlayabilmek için şimdiden yapacağınız her türlü katkı için en içten saygı ve sevgilerimizi sunuyorum.

 

 

 

Türkiye Gaziler Vakfı

Genel Başkanı Gazi Lokman AYLAR