Devlet,
Sosyal Hizmetler Çocuk Esirgeme Kurumu\'nda (SHÇEK) kalarak 18 yaşını dolduran
çocuklara sınavsız memur olma hakkı tanıyor. Buna göre kamu kurumları her yıl
çalışanlarının binde biri\' oranında, yuvalarda yetişen çocukları işe
yerleştirmek zorunda. Bu da 100 bin çalışanı olan bir kurumun 100 SHÇEK\'li
genci işe alması anlamına geliyor. Bu uygulama oldukça yerinde bir uygulama ama
aynı durum maalesef Şehit yetimleri için söz konusu değildir. 2. İş hakkı kapsamında
hak sahibi Şehidin kardeşleri de maalesef Şehit yetimi lehine iş hakkından
feragat edememektedir. Yukarıda da belirttiğimiz gibi Sosyal Hizmetler
Çocuk Esirgeme Kurumu\'nda (SHÇEK) kalan ve 18 yaşını dolduran yetimlere
sınavsız memur olma hakkı verilirken aynı şekilde Şehit yetimlerinin de bu uygulamadan yararlanmasını talep
etmekteyiz.
2.
Gazilere 2. İş Hakkı Verilmelidir;
Gazilerimiz uzun süren tedavi süreçlerinde, iş hakkından
yararlanamamaktadırlar. Fiziki sıkıntılardan dolayı bir gün çalışabilecek
duruma gelecekleri akıllarına bile gelmez. Çoğu Gazimiz büyük bir iyiniyetle iş
haklarını eş ya da kardeşlerine vermişlerdir.
Yıllar süren tedavi süreçleri tamamlanan Gazilerimiz,
çalışmak istediklerinde, iş haklarını kardeşlerine verdiklerinden iş
bulamamakta, sosyal hayata adapte olamadıkları gibi çaresiz
kalmaktadırlar.
Vatan ve Bayrak için canını ortaya koyan kahramanlara
vefanın bir göstergesi olarak sayıları yaklaşık 3000 kişi olan 3713 s.k. kapsamındaki terörle mücadele
Gazilerimize de 2. iş hakkı verilmelidir. Gazilerimizin sosyal hayata
adaptasyonları ve morallerini yüksek tutabilmeleri adına bu hakkın verilmesi büyük önem arz etmektedir.
3.
Gazilere 3600 Günde Emekli Olabilme Hakkı
Verilmelidir;
5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası
Kanunun 28 inci maddesi ile engelli kişilere belirli oranlardaki rapor
durumlarına göre erken emeklilik hakkı tanınmıştır.
Giderek artan emeklilik yaşı, terörle mücadele esnasında
yaralanarak gazi olup 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanununun Ek- 1 inci
maddesine göre rehabilite edilmek amacıyla işe yerleştirilen, çeşitli fiziki ve
ruhi sorunları olan gazilerimizde büyük bir sıkıntı yaratmaktadır.
Sayıları 3000 civarında olan bu gazilerimize vergi muafiyet
indirim raporu almaları gözetilmeksizin gazi olmalarını belgelemeleri halinde
üç bin altı yüz prim gün sayısı doldurduklarında erken emeklilik hakkı
verilmelidir.
4.
Devlet Övünç Madalyası Verilenlere Madalya
Maaşı Verilmelidir;
Kore ve Kıbrıs’ta şehit ve Malül olanlara
maluliyet maaşlarının yanında Şeref Aylığı adı altında ek aylık ödemesi
yapılmaktadır. Halen 53.000 kişiye Şeref Aylığı ödenmekte olup Devlet Ödünç
Madalyası verilen kişi sayısı 10.000 civarındadır. Bu kapsamdaGazilerimiz ve Şehit yakınları ile görüşmelerimizde
yapılacak iyileştirme çalışması için en büyük beklenti \"madalya
maaşı\" üzerinde yoğunlaşmaktadır.
Bu kapsamda Devlet Övünç Madalyası tevcih
edilmiş şehit yakını ve Malül gazilerimize de ‘‘Madalya
Maaşı’’ verilmesini arz ve teklif ederim.
5.
ÖTV Muafiyetli Araç Alımı İmkanı Tüm Şehit
Aileleri ve Gazilere Sakatlık Oranına Bakılmaksızın Verilmelidir;
Engellilik durumuna göre verilmekte olan
ÖTV muafiyetli araç alabilme hakkının tüm Şehit aileleri ve Gazilere
verilmesini talep etmekteyiz.
6.
Askerlik Muafiyeti Tüm Şehit Yetimleri ve
Gazi Çocuklarının Tamamına Verilmelidir;
Mevcut askerlik kanununa göre 1111 sayılı yasa çerçevesinde
askerlik mükellefiyetini yerine getirenler ile 1076 sayılı Kanuna tabi yedek
subaylardan askerlik hizmetleri sırasında malul olanların kardeşlerinde 1
tanesine askerlik muafiyeti hakkı tanınmıştır.
Aynı şekilde, 1111 sayılı askerlik kanunu kapsamında
askerlik mükellefiyetini yerine getirirken Şehit olan erbaş ve erlerin
kendilerinden olma erkek çocuklarının tamamı ile kardeşlerinin hepsine askerlik
muafiyeti hakkı tanınmalıdır..
Rütbeli Şehit yetimlerinin ya da kardeşlerinin askerlik
muafiyeti hakkı bulunmamaktadır. Bunun yanında Gazilerimiz ile Harp ve Vazife
Malullerinin çocuklarının askerlik muafiyeti hakları bulunmamaktadır.
Genel olarak Gazilerimiz yaşadıkları travma
neticesinde fiziki kısıtlarının yarattığı sıkıntıların yanında, ciddi
psikolojik sıkıntılarla da boğuşmaktadır. Bunun yanında aynı şekilde rütbeli
Şehit aileleri de aynı şekilde İkinci bir acı yaşama endişesi ile
yaşamaktadırlar.
Bugün 30.000 tl. vererek bedelli askerlikten
yararlanılabilmesi hakkı verilirken bu ülke için en büyük bedeli ödeyen Şehit
aileleri, Gaziler ile Harp ve Vazife Malullerinin çocukları için de Askerlik
Kanuna ekleme yapılarak \"askerlik muafiyeti\" hakkı tanınmalı, askere
gönderilmek tamamen Şehit ve Gazi çocuklarının kendi inisiyatiflerine
bırakılmalıdır.
7. Engellilerde olduğu gibi Gazilere de “Gazi” ibareli plaka
araç plakası alabilme hakkı verilmelidir;
Gazilerin toplum hayatında hakettikleri saygıyı
görebilmeleri açısından isteyen Gazilerin araç plakalarına “Gazi” ibaresi koyabilmelerine
yönelik yasal düzenleme yapılmalıdır. Aşağıda bu konuda örnek bir çalışma yer
almaktadır.
SONUÇ;
Vatan ve Bayrak için canını seve seve feda eden Aziz
Şehitlerimizin emanetleri ile Kahraman Gaziler, Harp ve Vazife Malullerinin mevcut
sorunlarının çözümlenmesi ve maddi anlamda kimseye muhtaç olmadan onurlu bir
şekilde hayatlarını idame ettirebilmeleri için bu sorunlar ve talep dosyamızda
yer alan maddeleri dikkate alacağınıza, gerekli çalışmayı özverili bir şekilde
göstereceğinize olan inancımız tamdır. Şehit ailelerinin, Gazilerin, Harp ve
Vazife Malullerinin dualarını almak ve onlara hak ettikleri yaşam seviyesini
sağlayabilmek için şimdiden yapacağınız her türlü katkı için en içten saygı ve
sevgilerimizi sunuyorum.
Türkiye Gaziler Vakfı